Aplikacja RATUNEK
Aplikacja RATUNEK jest jedyną oficjalną aplikacją zalecaną
i obsługiwaną przez GOPR.
Pogoda w górach
Prognoza pogody

Szkolenie Wysokogórskie Alpy 2009

28.08.2009

Szkolenie wysokogórskie ALPY 2009 W dniach 4-16 lipca 2009 Grupa Podhalańska GOPR zorganizowała szkolenie wysokogórskie w Alpach. Rejonem działania były: Gran Paradiso (Włochy), Mont Blanc oraz Aiguilles de Chamonix (Francja). W szkoleniu...
Szkolenie wysokogórskie ALPY 2009

de Chamonix (Francja). W szkoleniu udział wzięło 7 ratowników w tym dwóch instruktorów ratownictwa górskiego. Celem szkolenia było wejście na Gran Paradiso i Mont Blanc, doskonalenie umiejętności poruszania się w terenie lodowcowym, śnieżnym oraz mikstowym, a także doskonalenie technik autoratownictwa. Podczas szkolenia duży nacisk kładziony był na poprawne planowanie i prowadzenie tur wysokogórskich oraz wspinaczkowych. Ratownicy uczyli się również zasad nawigacji i orientacji w terenach wysokogórskich.
W szkoleniu udział wzięli: Tomasz Gac (instruktor)-kierownik szkolenia, Jarosław Matras (instruktor), Jan Dyda, Piotr Stolarczyk, Katarzyna Smoczyk, Marek Ciaś, Rafał Zmarz.

Przebieg szkolenia:
Szkolenie rozpoczęło się 4 lipca zbiórką w Rabce- Stacji Centralnej GP GOPR, gdzie dokonano spakowania niezbędnego sprzętu i dogrania wszystkich formalności związanych
z wyjazdem.
Jadąc przez Słowację, Austrię, Lichtenstein oraz Szwajcarię dotarliśmy następnego dnia po południu do Włoch do miejscowości Pont (1960m) w dolinie Valsavarenche w rejonie Aosty, gdzie zakwaterowaliśmy się na Campingu.
Kolejnego dnia, 6 lipca, dotarliśmy do schroniska Vittorio Emanuele leżącego na wysokości 2775m w masywie Gran Paradiso (najwyższy szczyt Alp Grackich 4061m). Po zakwaterowaniu w schronisku przeprowadziliśmy na pobliskim lodowcu zajęcia praktyczne z zakresu poruszania się w terenie śnieżno-lodowcowym, asekuracji i użycia sprzętu, autoratownictwa. O godzinie 4:30 następnego dnia rozpoczęliśmy podejście na szczyt śnieżno-lodową drogą. Samo wejście na szczyt jest bardzo ciekawe, ponieważ prowadzi stosunkowo łatwą (trudności I, II) eksponowaną granią o długości ok. 100m. Po zdobyciu szczytu i krótkim odpoczynku udaliśmy się w drogę powrotną, aż do campingu w Pont. Warto dodać, że podczas całego dnia dopisała piękna pogoda oraz panowały bardzo dobre warunki turystyczne. Działania w rejonie Gran Paradiso miały charakter aklimatyzacyjny.
7 lipca wieczorem przejechaliśmy do Chamonix gdzie kolejny dzień spędziliśmy na odpoczynku i zwiedzaniu miasta. Po sprawdzeniu pogody i rozmowach z lokalnymi przewodnikami i ratownikami zaplanowaliśmy drogę na Mont Blanc. Naszą trasę rozpoczęliśmy od przejazdu do Les Houches i wyjechaniu koleją linową i szynową do Nid de Aigle na wysokość 2372m. Z tego miejsca podeszliśmy do schroniska Tete Rousse (3167m), gdzie rozłożyliśmy biwak-namioty. Następnego dnia po południu wyszliśmy na szczyt Aigulle du Gouter (3817m), gdzie spędziliśmy noc w schronisku Gouter. O godz. 2 w nocy rozpoczęliśmy wejście na szczyt. W świetle czołówek i dobrej widoczności dotarliśmy w rejon Dome du Gouter. Niestety pogoda załamała się i samo wyjście na Mont Blanc odbyło się przy ograniczonej do kilkunastu metrów widoczności oraz silnym wietrze i mrozie.
11 lipca o godz. 7.07 stanęliśmy na szczycie i po krótkiej chwili poświęconej na pamiątkowe zdjęcia, ze względu na niekorzystne warunki pogodowe ruszyliśmy w dół, aż do biwaku przy schronisku Tete Rousse. Noc spędziliśmy w namiotach świętując udane wejście na szczyt a na drugi dzień zaszliśmy do Chamonix. Pozostałą część dnia spędziliśmy na odpoczynku i planowaniu dalszych działań.
13 lipca wyjechaliśmy koleją linową na Aigulle du Midi (3842m). Naszym założeniem było zejście na przełęcz Col du Midi a następnie pokonanie wspinaczkowo drogi graniowej Arte de Cosmique o trudnościach IV. Droga rozpoczyna się w rejonie schroniska Cosmique (3613m) a kończy się na tarasach widokowych górnej stacji kolejki na Aiguille du Midi. Sama droga to bardzo przyjemne, mikstowe wspinanie, często w dużej ekspozycji w pięknej scenerii potężnych granitowych ścian. W czasie pokonywania drogi podzieleni byliśmy na dwa zespoły. Po szczęśliwym zakończeniu drogi, udaliśmy się na dół ponownie koleją linową.
14 lipca, ostatni dzień naszego pobytu w Chamonix postanowiliśmy poświęcić na wspinaczkę skałkową w Les Gaillands w pobliżu miasta. Teren oferuje wspinaczkę drogami
2-3 wyciągowymi o różnych stopniach trudności.
15 lipca wyjechaliśmy z Francji i o godz. 11 następnego dnia przyjechaliśmy do Rabki, gdzie sklarowaliśmy sprzęt i zakończyli szkolemie. Wszyscy uczestnicy zakończyli szkolenie w dobrej kondycji i stanie zdrowia.
Podsumowując, wyjazd należy zaliczyć do bardzo udanych z uwagi całkowitą realizację założonych wcześniej celów m.in. zdobycie Mont Blanc. Jednak chyba najważniejsze podczas szkolenia było doskonalenie umiejętności związanych z działalnością w terenie wysokogórskim. Przez cały okres szkolenia ćwiczyliśmy poruszanie się po lodowcach, śnieżnych graniach, wspinanie w lodzie, mikście, skale, trenowaliśmy sytuacje awaryjne
w różnych konfiguracjach (autoratownictwo) itp. To wszystko na pewno zaowocuje podczas przyszłych wypraw w góry wysokie.

Szczególne podziękowania należą się dla Naczelnika GP GOPR Mariusza Zaród oraz dla Szefa Wyszkolenia GP GOPR Janusza Nawary za umożliwienie i pomoc w organizacji szkolenia w tak pięknym miejscu, jakim bez wątpienia są Alpy.

Dziękujemy- uczestnicy szkolenia.

fax: 0-18 267 64 58

poczta@gopr-podhale.pl

Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
realizuje zadania z zakresu ratownictwa górskiego